Feeds:
Posts
Comments

Archive for March, 2011

Citer Congkak

Congkak adalah sejenis permainan tradisional Melayu yang sering dimainkan sebagai aktiviti dalaman atau sebagai pertandingan. Lazimnya ia menggunakan papan kayu berlubang atau lubang di atas tanah dan kebiasaannya buah congkak menggunakan biji getah atau guli.


pemain-pemain congkak yang telah bersara dan telah menjadi pelakon sekarang. Jadi kepada pemain LZS anda ada harapan untuk menjadi pelakon lulak lepas bermain congkak..hee..hee

Sedikit info congkak untuk pemain-pemain LZS yang akan mewakili sukan congkak: (sumber wikipidea)

Congkak yang dipercayai berasal daripada dunia Afrika atau Arab, bergantung kepada teori mana yang anda percayai (jadi orang yang berketurunan darah Arab atau Afrika lebih cenderung bermain sukan ini blogger). Bagaimanapun, bukti tertua yang dijumpai oleh cari gali purba yang dibiayai oleh Persatuan National Geographic menjumpai kepingan batu kapur yang mempunyai dua liang selari bertarikh semenjak 5000 hingga 7000 SM di masa kini Jordan.

Dari Timur Tengah, permainan ini tersebar ke Afrika. Congkak tersebar ke Asia melalui pedagang-pedagang Arab.

Di Asia Tenggara, congkak mungkin berkembang dari Melaka memandangkan negeri ini merupakan pusat perdagangan pada waktu dahulu.[1] Nama “congkak” dipercayai berasal dari perkataan Bahasa Melayu “congak” yang bermaksud pengiraan mental. Selain orang Melayu, keturunan peranakan India dan Baba Melaka turut meminati permainan Congkak. [2]

Kanak-kanak di Kepulauan Caribbean juga bermain congkak. Congkak dipercayai sampai ke sana melalui perdagangan hamba. Di sana, congkak dikenali sebagai warri atau awari. Di Indonesia, congkak dikenali dengan nama congklak, di Filipina, sungka.

Pada zaman dahulu, golongan istana bermain congkak dengan menggunakan papan congkak yang berukir mewah, sementara di kalangan rakyat jelata, ia sekadar dimainkan dengan mengorek lubang di dalam tanah. Pada hari ini, congkak dimainkan di seluruh dunia.

Congkak begitu popular dan diminati sehingga peminat-peminatnya mencipta pelbagai laman web di internet. Dalam laman-laman web ini disenaraikan pelbagai maklumat tentang congkak dalam budaya dan bangsa di seluruh dunia. Terdapat juga permainan congkak dalam talian.

Kepada wakil-wakil sukan congkak bersiap-sedialah dengan taktik2 dan skil2 anda untuk menewaskan lawan. Tunggu entry sukan lain pula.

Advertisements

Read Full Post »

LZS F.C

Shah Alam : 26 dan 27 Mac dua perlawanan persahabatan yang diharungi oleh pasukan LZS F.C telah mencapai satu keputusan dan peningkatan mutu permainan yang agak mengembirakan.


Pasukan kebangsaan menjadi sandaran dan contoh kepada LZS F.C. Sekurang-kurangnya spet mata hitam yang mungkin akan sama menjadi penampilan setiap pemain nanti

Berbekalkan pengalaman pemain senior dan kekuatan pemain-pemain muda LZS F.C berjaya mengharungi dua perlawanan persahabatan dengan 1 keputusan seri dengan pasukan SOCCER DAD bukit Jelutong (1-1) petang kelmarin dan perlawanan kedua dengan kemengan (3-1) menentang pasukan Subang Bestari F.C petang semalam.


Benda wajib sebelum game frenly mengambil gambar. LZS vs Soccer Dad yang agak power jugak

LZS F.C yang dipimpin oleh jurulatih luar dan dibantu oleh En Sabri Tajuddin telah berjaya mencungkil bakat-bakat baru dikalangan kakitangan LZS yang bersemangat untuk menempuh 2 kejohanan besar tahun ini iaitu MAIS Cup (sukan anak syarikat MAIS)pada 16 April ini dan Berkat Cup (kejohanan bolasepak 11 sebelah institusi zakat seMalaysia) pada 23 dan 24 April ini di Melaka.

Pasukan ini telah mula dibentuk pada hujung bulan awal Mac lalu yang mengadakan sesi latihan petang selasa dan khamis setipa minggu. Keyakinan dan semangat yang ditunjukkan oleh pemain boleh dipuji kerana ada diantara mereka sanggup turun sejauh dari daerah Sabak Bernam, Kuala Kubu Bharu, Banting dan Dari Hulu Langat demi bermain untuk LZS mencapai misi 1 pasukan 1 wawasan tahun ini.

Di harap permulaan yang baik ini tidak menjadikan LZS F.C merasakan mereka adalah pasukan yang tidak terkalah dan menjadikan permulaan ini sebagai batu loncatan untuk lebih menyerlah diperlawanan yang sebenar nanti luah En Sabri selaku jurulatih kedua pasukan.

Kepada yang berminat untuk melihat pasukan ini dari dekat dan memberi semangat bolehlah datang ke padang akademi bolasepak bukit Jelutong pada setiap petang Selasa dan Khamis.

Nota: Tunggu entry penuh kenali pasukan bola LZS.

Read Full Post »

Skuad sepak takraw ‘Libas’ LeZaS sedang memberi fokus terhadap Karnival Sukan Anak-anak Syarikat MAIS yang insyaAllah bakal diadakan pada 16 April 2011, selepas menghadapi episod buruk apabila tewas di peringkat awal di karnival yang sama dua tahun lalu.

Ketua Pasukan, Hatta al-Besouti berkata setakat ini baru sejumlah kecil atlit terbaik LeZaS berjaya dikumpulkan. Mereka telah memulakan beberapa sesi latihan dan telah diuji dalam perlawanan persahabatan dengan Pejabat Tanah & Daerah Kuala Selangor pada 11 Mac yang lepas di Stadium Tertutup Kuala Selangor.


Ini ialah perlawanan kedua buat skuad ini selepas ‘sparring game’ bersama PPZ-MAIWP beberapa bulan lepas,” katanya sambil melibas bola takraw.

Pemain-pemain yang diturunkan pada perlawanan ini terdiri daripada Q-ha, Taufiq Saaid dan Muhammad Mohd Said untuk regu pertama. Hatta, Fikrie alJawi dan Zahir Ahmad untuk regu kedua manakala regu ketiga pula diisi oleh Hj Razak, Muhammad Hafiz Muhyaddin dan Khairul Hussain. Walaupun tentangan sengit telah diberikan, demi menjaga ukhuwwah, Skuad ‘Libas’ LeZaS memenangkan pasukan lawan.

Sehubungan dengan itu, diseru kepada kawan-kawan di LeZaS yang ada bakat dalam sukan tradisional melayu ini untuk sama-sama memantapkan skuad ini dengan menyertai pemilihan pemain yang akan diadakan pada hari Jumaat ini pukul 9 malam di Kompleks Sukan Negara, Seksyen 21, Shah Alam. Pemilihan ini akan diketuai oleh Jurulatih Pasukan, Khairul Azhan alQari.

Ha adik-adik, LeZaSSS!!!

Penulis tamu: Ustaz Hashim Fikrie
Gambar Ihsan: Photografer Pejabat Tanah K.Selangor
Blogger: Awe

Nota: Kepada ketua-ketua pasukan sukan lain bolehlah hantar berita aktiviti sukan pasukan anda untuk dimuatkan dalam blog LEZAZ ni. Sama-sama kita bekerja dan beriadah dengan rasa riang dan ria.

Read Full Post »


Sukan yang tidak dipertandingkan tahun ni

Assalamulaikum semua sahabat handai di LZS. Entry sukan kali ni dan seterusnya akan banyak mengupas berita, isu, info berkaitan dengan sukan MAIS dan anak syarikat yang akan berlangsung pada 16 April 2011 iaitu acara penganjuran kali kedua.

Sedikit info latarbelakang berkenaan penganjuran karnival sukan ini. Aku dapat info ni ‘base’ pada pengalaman penganjuran yang lalu. Kebetulan pulak dilantik jadi ajk bagi pihak LZS. Aku cari kat wikepidea pun tak tak de info pasal ni. Kat wikileaks lagilah. Taip kat google pun tak de. Mungkin lepas ni akan ada la kalu korang semua taip carian sukan MAIS.

Macam biasa penganjuran sukan ialah salah satu aktiviti dimana-mana ceruk bermula peringkat kampung, komuniti, taman-taman perumahan, sekolah, universiti,pejabat hinggalah ke peringakat tertinggi. Aku rasa matlamatnya ialah satu. Melalui sukan semua orang dapat bersatu. Semua orang dapat berjumpa. Semua orang dapat berjabat tangan. Semua orang akan menjadi sahabat. Maknanya sukan akan merealisasikan matlamat ‘we are together’. Sukan bukan semata-mata pertandingan siapa yang paling hebat. Siapa yang ‘power’. Siapa yang kuat. Sebab kadang-kadang yang kalah akan disanjung. Akan dikenang. Akan jadi teladan. Sebab dalam sukan menang dan kalah adalah adat dan kiasan. Yang penting dalam sukan semua orang dapat merasa semangat sukan itu sendiri. Hanya mereka yang menyepak bola itu tahu kenapa dia sepak bola tu. Mereka yang menampar bola tu tahu kenapa dia tampar bola tu. Mereka yang lipat gulung tahu kenapa mereka buat demikian. Itu semua ‘sport spirit’. Hee..hee..panjang pulak menaip lengoh pulok rasa jari ni.


Sukan yang dijangka menjadi tumpuan wartawan sukan tahun ni

SEJARAH PENUBUHAN
Sukan MAIS telah bermula pada tahun 2009. Ianya sertai oleh 4 organisasi yang bernaung di bawah MAIS. Iaitu MAIS sendiri, Lembaga Zakat Selangor, Kolej Islam Selangor (KUIS) dan Kumpulan MAIS Copration (KMC). Semua organisasi wajib menyertai sukan dwi tahunan ini. Lebih kurang 150 ahli kontijen yang terlibat dalam karnival ini. Dalam pelbagai acara.

ACARA
Pada tahun pertama penganjuran terdapat 12 acara sukan dipertandingkan.

1. Badminton (KUIS johan, LZS n. Johan kalah teknikal)
2. Futsal (MAIS Johan LZS N. Johan)
3. Bola Tampar (MAIS Johan LZS N. Johan)
4. Ping Pong (LZS Johan MAIS N. Johan)
5. Karom (LZS Johan KUIS N. Johan)
6. Dart (KMC Johan MAIS N. Johan)
7. Dam Aji (KUIS Johan LZS n.Johan)
8. Congkak (MAIS Johan KUIS N. Johan)
9. Bola Jaring (MAIS Johan LZS N. Johan)
10. Takraw (MAIS Johan KMC N. JOhan)
11. Batu Seremban (LZS Johan KMC N. Johan)
12. Memancing (LZS Johan keseluruhan mendaratkan ikan talapia 3 ekor)

Venue sukan
KUIS adalah salah satunya organisasi di bawah MAIS yang mempunyai kelengkapan atau kemudahan sukan. Jadi KUIS telah dipilih untuk menjadi venue sukan ini selagi tiada cadangan untuk di buat di tempat lain.

Hadiah

Macam biasa sukan hadiah nya ialah medal. Berpeluh, bersakit badan dan lebam-lebam hadiahnya ialah medal emas, perak dan gangsa. tapi itu bukan ukuran sebenar kita bersukan. Ukuran ialah ukurlah sendiri matlamat kita bersukan. Lain-lain hadiah juga macam biasalah hamper dan goodies bag. Semua ni akan jadi kenangan yang manis buat kita semua yang menyertai sukan.

Mohon maaf jika info di sini yang tidak tepat. Kerana sumber yang dirujuk juga tidak sahih sangat keasliannya. Tapi harap tahun ni LZS akan lebih power dengan pemain-pemain baru.

Read Full Post »