Feeds:
Posts
Comments

Posts Tagged ‘Ketinggian Gunung Angsi’

Salam kawan-kawan.

Hujung minggu lalu pasukan XPDC Ulu Bendul yang terdiri dari ahli KOLEZAS yang terdiri dari kalangan staf LZS telah berjaya menawan puncak Gunung Angsi dan mencatat nama LZS di atas puncak yang berketinggian 2700 kaki. XPDC yang julung-julung kali diadakan ini telah disertai oleh seramai 28 orang kakitangan. XPDC 2 hari 1 malam ini telah banyak memberi pengalaman baru kepada kami dalam meningkatkan ‘potensi’ diri dan bagaimana hendak ‘memerah’ semangat yang ada dalam diri.

Rata-rata peserta adalah mereka yang belum pernah mempunyai pengalaman mendaki setinggi ini. Termasuklah aku. Kalau diikutkan masa dan jarak pendakian mengikut psikologi tidak ramai yang mungkin mahu menyahut cabaran ini. Mengikut pendakian biasa masa yang diambil ialah 3 jam mendaki dan 3 jam untuk turun. Itu belum dikira jika ada halangan dan perserta yang cedera. Kami hari tu menngambil masa lebih 8 jam mendaki dan turun ke bawah. Alhamdulillah semuanya selamat.

Sedikit gambar semasa hari pertama dan hari kedua semasa pendakian. Sebelum ini, aku ada maklum yang salah satu tujuan pendakian ini adalah untuk melihat alam ciptaan Allah dari sudut yang lain. layan.

Hari pertama adalah aktiviti mengeratkan diadakan bagi mewujudkan semangat team building semasa mendaki nanti. Sebab ramai peserta adalah ahli-ahli baru.


pembahagian kumpulan


Perbincangan strategi sebelum game antara kumpulan bermula


Suasana semasa ‘game’


Antara latihan sebelum mendaki esoknya yang dilakukan oleh beberapa peserta…haa..haa

Malam aktiviti BBQ. Terima kepada yang banyak menyumbang makanan. Kenyang x terhingga.


Chef BBQ malam tu…siap skill buat api besar lagi..nasib tak terbakor bulu kening…

Hari kedua: 8.00 pagi bersedia untuk mendaki.


Kasut ‘adidas kampung’ tetap menjadi pilihan pendaki…


Spray kasut kepada mereka yang takut ‘pacat’


Kawan aku ‘spogebob’ yang ikut serta dalam XPDC ni

Mula-mula mendaki aku semangat nak ambik gambar cendawan, semut, pokok dan lain-lain. Tapi bila dah sampai hampir sejam lebih aku dah mula rasa berat bila pegang kamera aku tu. Nasib baik aku bawak lens 50mm je ari tu. Tu pun bateri grip aku tak pasang. Masa dah hampir 2 lebih mendaki kami semua kena hujan. Best gak mandi hujan dalam hutan tebal ni. Rasa macam kat dalam citer ‘combat’ plak. Hee..hee. Masa tu ada kawan-kawan dah ‘exhaust’. tapi masa ni lah semangat satu pasukan-satu wawasan betul-betul kami rasa. Mana taknya..air yang dibawak habis, kaki dah kebas, bahu dah makin berat dan satu badam habis basah kuyup. Seronok gak.


Cendawan yang paling pelik aku jumpa. Aku pun first time tengok cendawan macam ni. Aku memang lama dok mengadap cendawan ni. Tahu-tahu ‘team’ dah jauh ke depan. Jenuh aku kene kejar balik. Foto ni aku nak masuk pameran ‘foto alam sekitar’. Ok layan lagi gambar sebelum hujan lebat dan aku bungkus beg dan kamera aku ngan plastik sampah. Thanks kawan kat kawan aku yang ada bawak plastik tu.


Check point pertama kem tangga batu setelah 1 jam setengah meredah hutan. bermula kat sini barulah kami mula mendaki bukit belum gunung lagi.


Semangat setia kawan..lama aku tak sebut perkataan ni. Ni Gambar yang paling aku minat…ada makna…

Hujan turun hampir sejam lebih. Sepanjang masa tu la aku x leh nak keluarkan kamera aku. Last sekali nasib baik dah hujung Bukit Botak dan kawasan yang agak mencabar mendaki dan kena gunakan tali untuk naik ke atas. bermula kat sini adalah kaki Gunung Angsi. Masih ada 1 jam lebih untuk sampai ke puncak.

Kami sampai kat puncak jam dah menunjukkan 2.30 petang lebih kurang. Maknanya kami dah mendaki selama 5 jam. bermula jam 9.00 pagi. Dah lama rupanya berjalan.

Yahooo…..5 jam baru sampai. Hanya yang mendaki sahaja yang tahu sebabnya. Sebab ada yang bertanya apa yang ada kat atas puncak gunung tu. X de apa-apa. Yang ada adalah semangat kami. Yang ada matlamat kami. Yang ada ialah komitmen kami. Bukan untuk orang lain tapi untuk kami sendiri. Sebab semua yang mendaki adalah atas kehendak diri sendiri. Bukan arahan atau paksaan. Cewahhh..rasa macam consultant pulak. Kawan-kawan yang join je yang tahu apa yang kita semua dapat kat atas sana tu. Tahniah semua.

Jumpa lagi XPDC tahun hadapan. Kita akan cuba menawan puncak yang lebih tinggi lagi. Impian kita lepas ni ialah Gunung Ledang. Mencapai matlamat yang lebih tinggi lagi. So, bermula tahun ni semua orang kene tambah stamina bermula sekarang. Cayalah semua.

Advertisements

Read Full Post »